افزودنی بتن

افزودنی های تسریع کننده پودری

نرخ های افزوده شدن تسریع کننده های تسریع کننده بتن پودری عموماً در بازه %6-2 وزن سیمان است. تسریع کننده های مایع با نسبت های حجمی به نسبت های تسریع کننده به آب دربازه 1:20 تا 1:1 ترکیب می شود. محتویات جامد مختلف از تسریع کننده های مایع گوناگون باید در ملاحظات مربوط به اندازه گیری با نسبت حجمی افزودنی به حساب آید. غلظت های بهینه در همه کارکردها استفاده نمی شود و جایی که لازم باشد گیرش سریع و مقاومت اولیه بالا حاصل شود، از پیمانه های بالا استفاده می شود. با این حال، برخی ایین نامه کاهش مقاومت حداکثر مجاز برای اختلاط تسریع یافته را مقید کرده و محدودیتی را به میزان افزودنی اعمال می نمایند.

افزودنی های تسریع کننده پودری مورد استفاده در شاتکریت با اختلاط خشک معمولاً با استفاده از دربازکن مته ای یا توزیع کننده از نوع چرخ دنده ای به بتن یا ملات اضافه می شوند. پودر توسط نیروی گرانش به لوله حلزونی شکل دربازکن می رود، به یک لوله با دقت منتقل می شد و سپس به درون یک وگن به قیف حاوی اختلاط تخلیه می شود.

نرخ افزوده شدن با افزایش یا کاهش دادن سرعت دورانی دربازکن تنظیم می شود. توزیع کننده افزودنی معمولاً بالای انتقال دهنده بار دستگاه شاتکریت قرار می گیرد. با این تمهید توزیع نسبتاً یکنواخت افزودنی برای مواد ورودی فراهم می آید. سرعت تحویل افزودنی باید با سرعت تحویل مواد گذرنده از توزیع کننده یکسان سازی شود. بنابراین نسبت های اختلاط توزیع کننده سیمانی مطلوب حاصل می شود. هنگامی که افزودنی های مایع در فرآیند خشک استفاده شوند، آنها از یک مخزن فشرده سازی به خط آب در یک پایانه تزریق جداگانه در نزدیکی نازل تزریق می گردد. نسبت صحیح حجمی آب با تنظیم مقدار کنترل تغذیه افزودنی حاصل می شود.

عموماً پیش میرا کردن شاتکریت فوم سیلیکا با اختلاط خشک بسته بندی شده توصیه می شود. این کار نه تنها میزان غبار تولید شده توسط شاتکریت را می کاهد، بلکه یکنواختی و به هم چسبیدگی شاتکریت اعمالی را نیز بهبود می بخشد. در حال حاضر تنها روش قابل اعتماد توزیع کردن افزودنی های شاتکریت پودری به طور مستقیم به اختلاط مرطوب با سرعت یکنواخت در نازل، به کار بردن یک تغذیه کننده سرعت سنج می باشد. در این روش پودر ابتدا فشرده سازی می شود، سپس هنگامی که در تغذیه کننده جای داده می شود، و تدریجاً از شریان هوایی به سمت نازل رانده می شود. تسریع کننده با دیگر اجزاء شاتکریت در محل نازل مخلوط می شود و به سطح ریخته شده بتن انتقال می یابد. مقدار افزودنی های پودری اضافه شده با سرعت پیشرفت سرعت سنج درون تغذیه کننده کنترل می شود.

روش توزیع افزودنی های مایع به یک اختلاط خیس لزوماً به همان ترتیبی است که در عملیات اختلاط خشک استفاده می شود، به استثناء اینکه افزودنی به جای خط آبی به شریان هوا تزریق می شود. به منظور حداقل سازی ارجاع به حالت اولیه، ترکیب دقیق اجزاء باید انجام گیرد. سنگدانه باید به خوبی با سیمان در فرآیند اختلاط خشک پوشانده شود. چون افزودنی های شاتکریت جمع شدگی را ارتقاء می دهند، ضروری است که سطوح ریخته شده به مدت حداقل 7 روز مرطوب نگه داشته شود. شرایط دمای محیطی باید در سطحی حفظ شود که هوا در تماس با سطح شاتکریت حداقل به مدت 7 روز بالاتر از انجماد باقی بماند.
شاتکریت با اختلاط خشک واقعی، شامل فوم سیلیکا به یک فرم بسته بندی شده از پیش مخلوط شده به بازار عرضه می شود. به طور نمونه در کیسه های کاغذی 30 kg یا کیسه های حجیم 600 kg می باشند. شاتکریت های فوم سیلیکا با اختلاط خشک هم به فرم درشت دانه و هم ریزدانه عرضه می شود، بعضی با تسریع کننده ها و برخی بدون آنها و یا الیاف فولادی در کیسه ها می باشند. افزودنی های تسریع کننده پودری به رطوبت حساس هستند، در نتیجه آنها باید در کیسه هایی با پوشش پلاستیکی در یک محل مرتفع و خشک ذخیره شوند.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با کاربرد تسریع کننده شاکریت روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *