افزودنی بتن

انواع تسریع کننده بتن شاتکریت

تسریع کننده های شاتکریت با پایه سدیم و پتاسیم آلومینات ها

این افزودنی های تسریع کننده بتن شاتکریت که به فرم مایع در پیمانه های مصرفی از 2.5 تا 5.5 درصد استفاده می شود، پرکاربردترین مواد مورد استفاده برای شاتکریت در اختلاط خشک و خیس می باشد. با این وجود بازدهی آنها با ترکیب سیمان تحت تأثیر قرار می گیرد، نرمی و حضور افزودنی های معدنی از آنچه که در افزودنی های با پایه کربناتی دیده می شود کمتر است. علی رغم این که این افزودنی ها ایجاد کاهش مقاومت 25- 20 درصدی در روز بعد در مقایسه با شاتکریت ساده می کند. تسریع کننده های با پایه پتاسیم آلومینات عموماً بهتر از مواد با پایه سدیم عمل می کنند. با این وجود مورد اول پرهزینه تر است. از جمله ویژگی اصلی آنها ارتقاء سریع گیرش می باشد.
افزودنی های با پایه آلومینات بدون شک بهترین اختلاط خیس شاتکریت را فراهم آورده و امکان ایجاد آستری های ضخیم در کارهای بالاسری را مهیا می سازد. محتویات با قلیایی بالا، خطر ایجاد شده برای سلامتی حاصل از آن اصلی ترین محدودیت در سرراه کاربرد گسترده تر آنها می باشد.

تسریع کننده های بتن پودر قلیایی

کاربرد تسریع کننده های بتن پودر قلیایی در اوایل دهه 1990 آغاز شد. عموماً این افزودنی ها با پایه کلسیم آلومیناتی هستند و در پیمانه های مصرفی 6 تا 12 درصد استفاده می شود. عملکرد شیمیایی این مواد از آنچه که در افزودنی های با پایه قلیایی مشاهده شده متفاوت است. تسریع گیرش با واکنش تسریع کننده به همراه آب تأمین می شود، بدون آنکه دخالت مستقیمی در هیدراتاسیون سیمان باشد. پیمانه های مصرفی فراتر از 7% برای فراهم آوردن مقاومت اولیه به خصوص برای کار بالا سری لازم می باشد. اگرچه کاربرد آنها به کاهش مقاومت در قیاس با شاتکریت ساده منجر می شود ،این کاهش کمتر از آن مقداری است که برای آلومینات های با پایه قلیایی مشاهده می شود. یکی از موارد عدم مزیت در کاربرد تسریع کننده های پودر غیر قلیایی آسیب پذیری آنها نسبت به رطوبت بوده که نصب یک خشک کننده با ابزار کنترل پیمانه مصرفی را الزامی می سازد.
دیگر تسریع کننده های عاری از قلیایی مورد استفاده شامل آلومینیوم هیدروکسید یا ترکیبی از این ماده با آلومینیوم سولفات می باشد. آنها مقاومت اولیه را حتی در مقادیر کم (4%) ارتقاء می دهند و هیچ کاهشی در مقاومت های بعدی تا 8% به وجود نمی آید. با این وجود، افت محسوس در مقادیر بیش از 10% مشاهده شده است. علی رغم این مزیت ها، تمایل چندانی برای کاربرد تسریع کننده های غیر کلریدی به فرم پودر وجود ندارد. دلیل این امر تطبیق های ویژه لازم برای تجهیزات در دسترس و ارجاع بیشتر به حالت اولیه به اندازه 15- 10 درصد در قیاس با مواد قلیایی می باشد.

تسریع کننده های بتن مایع غیری قلیایی

تسریع کننده های مایع غیر قلیایی در بازار بین المللی نسبتاً جدید می باشد، در نتیجه در مراجع و کتاب ها پیرامون کاربرد آنها هنوز هم به ندرت نکاتی وجود دارد. تصور براین بود که این تسریع کننده ها برخی مشکلات تسریع کننده های بتون سنتی همچون قلیایی های سوزآور، شرایط زیان بار در کارهای زیر زمینی، ریسک واکنش با سنگدانه های قلیایی، ریسک کار کردن تسریع کننده های سنتی با سطح PH خیلی بالا و کاهش مقاومت در سنین ثانویه را که از کاربرد تسریع کننده های قلیایی ناشی می شود، بتوانند حل نماید.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با افزودنی های بتن شاتکریت روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *