افزودنی بتن

تاثیر افزودنی فوم سیلیکا بر تسریع کننده شاتکریت

افزودن فوم سیلیکا به تسریع کننده شاتکریت با اختلاط خشک به میزان %15-10 وزن سیمان پرتلند به طور قابل توجهی خصوصیات به هم چسبنده و چسبیدگی شاتکریت اعمال شده تازه را بهبود می بخشد.

اصلاحات عملی تسریع کننده بتن شاتکریت با فوم سیلیکا

فوم سیلیکا اختلاط چسبنده و بسیار متراکم را ایجاد می کند. اصلاحات عملی مربوط به این ویژگی ها شامل مواردی به ترتیب زیر می باشند:

  • شاتکریت بدون مقاومت

شاتکریت فوم سیلیکا به شسته شدن با آب خیلی مقاوم است. بنابراین این شاتکریت متناسب با عملیاتی است که در آن شاتکریت اعمال شده تازه در معرض آب روان یا جاری شدن جزر و مدی قرار بگیرد، مثلاً بازسازی سازه های دریایی در ناحیه میان جزر و مدی، ساخت دیواره خاکریز و کانال کشی شهر از جمله این موارد هستند.

  • ضخامت کاربردی شاتکریت فوم سیلیکا

شاتکریت فوم سیلیکا توانایی اعمال ماده بالاسری را تنها در یک پاس آن هم با ضخامتی که با شاتکریت سنتی غیر قابل دست یابی است را ممکن می سازد. سطح عمودمی می تواند به هر ضخامت مطلوبی در یک پاس تنها، بدون استفاده از تسریع کننده ها و همچنین بدون پاره شدن با جدا شدن شاتکریت شکل پذیر ساخته شود.

  • چسبیدگی شاتکریت فوم سیلیکا

به خصوص در نواحی خیس، چسبیدگی شاتکریت فوم سیلیکا با اختلاط خشک شکل پذیر به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد. مثلاً چسبیدگی در نواحی همچون قفل ها، بارانداز خشک، تونل ها و حتی سازه های نشست پذیر، تنها از طریق کاربرد غلظت های بالای تسریع کننده های شاتکریت می تواند حاصل گردد.

  • ارجاع شاتکریت فوم سیلیکا به حالت اولیه

به دلیل توسعه چسبندگی و به هم چسبندگی، مقدار بازگشت به حالت اولیه به طور چشمگیری کاسته می شود. در آزمایش های کنترل شده، ارجاع به حالت اولیه یک شاتکریت با اختلاط خشک سنتی با ضخامت 50 mm به سطح بالاسری نرم دال های بتنی اعمال شود، در 40% جرم اندازه گیری شد (ارجاع به حالت اولیه در یک مشما صورت گرفته و توزیع شد). ارجاع به حالت اولیه تحت شرایط یکسان به 25% جرم در شاتکریت فوم سیلیکا با اختلاط خشک کاهش یافت.

  • مقاومت فشاری شاتکریت فوم سیلیکا

آزمایش های صورت گرفته روی مغزه های استخراج شده از صفحات آزمایش برای کنترل کیفیت نشان می دهد که شاتکریت فوم سیلیکا ایجاد مقاومت های فشاری بالاتر و نفوذپذیری پایین تری در شاتکریت سخت شده نسبت به جایی که تسریع کننده ها استفاده می شود، ایجاد می نماید.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با کاربرد تسریع کننده شاکریت روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *