افزودنی بتن

خصوصیات تسریع کننده بتن شاتکریت

ترکیب شیمیایی تسریع کننده بتن شاتکریت نه در مراجع و کتب مرتبط توصیف شده است و نه توسط تولیدکننده های آنها افشاء شده است. این ترکیب ها دارای PH بین 3 تا 5/5 بوده و میزان قلیایی موجود آنها کمتر از %0/3 است و در مقادیری بین 3 تا 10 درصد وزن سیمان می باشد. هنگامی که به قدر کافی از این ترکیبات استفاده شود، آنها آسترهای ساخته شده بالاسری تا ضخامت 300 mm را ممکن می سازند.

یکی از ویژگی مهم تسریع کننده بتن شاتکریت آن است که مقاومت های در سنین ثانویه کاسته نمی شود. برای مثال، در ساخت تونل های آزاد راه جنوبی به فلوریان پلیس در برزیل، آزمایش های مقایسه ای با یک تسریع کننده مایع عاری از قلیا و تسریع کننده با پایه سدیم آلومینات انجام شد.

تسریع کننده با پایه آلومیناتی در سنین اولیه عملکرد بهتری از تسریع کننده عاری از قلیا را دارد. با این وجود، زمانیکه پیمانه مصرفی تسریع کننده عاری از قلیا 4% باشد؛ عملکرد مقاومتی در سنین اولیه نارضایت بخش خواهد بود.از این گذشته، شاتکریتی با تسریع کننده عاری از قلیا با میزان 6% در 28 روزگی عملکرد بسیار برتری را به نسبت شاتکریت با تسریع کننده با مبنای آلومیناتی و یا حتی شاتکریت ساده از خود نشان می دهد. دیگر تولیدکنندگان نیز در بررسی های میدانی خود با این نوع تسریع کننده به نتایج مشابهی دست یافته اند. مطالعات بر روی ریزساختارهای شاتکریتی انجام شده از این نوع تسریع کننده، هیچ گونه تغییری در ساختارشناسی فرآورده های هیدراتاسیون سیمان نشان نمی دهد. هزینه بالای مواد افزودنی تسریع کننده بتن شاتکریت مانعی بر سر راه کاربرد بیشتر آنها شده است.

فوم سیلیکا به عنوان یک عامل القاء کننده چسبندگی برای بهبود به هم چسبندگی و خیز و مقاومت آب شستگی استفاده می شود. ترکیب شدن فوم سیلیکا در شاتکریت با اختلاط خشک منافع فوق العاده دیگری را برای خصوصیات شاتکریت شکل پذیر و سخت شده فراهم کرده و گستره ی سنگدانه های کاربردی در این اختلاط را وسیع تر می نماید. شاتکریت فوم سیلیکا در اختلاط خشک، در بسیاری موارد برای حفاظت از بازشوهای زیرزمینی در معادن و برای حفاظت اولیه و نهایی آستری ها در تونل های راه های ریلی استفاده می شود.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با انواع تسریع کننده بتن شاتکریت روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *