افزودنی بتن

عملکرد افزودنی های کاهنده جمع شدگی بتن

آسیب پذیری بتن به دلیل ترک خوردگی ناشی از خشک شدگی، بستگی به مقید یا غیر مقید بودن بتن دارد. چنانچه بتن غیر مقید باشد، می تواند آزادانه جمع شده و حجم آن بدون ایجاد ترک خوردگی تغییر کند. با این وجود، چون بیشتر بتن ها با زیر اساس ها، پی ها، آرماتور یا اعضای متصل کننده مقید هستند، اغلب تنش های کششی آن قدر بالا می رود که منجر به ترک خوردگی شود. یکی از دلایل اصلی جمع شدگی خشک عبارت از کشش سطحی ایجاد شده در حفره های کوچک خمیر سیمان بتن می باشد. هنگامی که افزودنی های کاهنده جمع شدگی، رطوبت را از دست می دهند، قالب های مقعر در حد فاصل هوا یا آب تشکیل می شود. کشش سطحی در این تقعر دیواره های حفره به درون هل داده شده و بتن با جمع شدگی به این نیروهای داخلی  و عملکرد افزودنی های کاهنده جمع شدگی پاسخ می دهد.

فاکتورهای مؤثر بر عملکرد افزودنی های کاهنده جمع شدگی بتن

الف) اثر نسبت آب به سیمان در افزودنی های بتن کاهنده جمع شدگی

درجه کاهش جمع شدگی برای نسبت های آب به سیمان کمتر، بیشتر می باشد.

ب) اثر نوع سیمان و مواد سیمانی ترکیب شده در افزودنی های بتن کاهنده جمع شدگی

آزمایش های انجام گرفته بر اختلاط های ملات حاوی طیفی از مواد سیمانی (شامل هفت سیمان مختلف و ترکیبات سیمان پرتلند یا خاکستر بادی و سیمان پرتلند یا سرباره) نشان می دهد که کاهش های جمع شدگی دراز مدت در محدوده 25 تا 38 درصد می باشد. این آزمایش ها بر اهمیت تعیین سطوح کاهش جمع شدگی SRA با مواد محلی تأکید دارند.

ج) اثر عمل آوری مرطوب در افزودنی های بتن کاهنده جمع شدگی

عمل آوری مرطوب طولانی مدت بازدهی افزودنی را به خصوص در سنین اولیه بتن افزایش می دهد. سطوح نهایی جمع شدگی هم با دوره های طولانی عمل آوری مرطوب کاهش می یابد.

اگر چه در ASTM هنوز در مورد SRA مطلبی موجود نیست، نتایج حاصل از آزمایشات صورت گرفته مطابق ASTM C494-92 حاکی از آن است که پارامترهای اختلاط های حاوی افزودنی های کاهنده جمع شدگی بتون مقادیری مرتبط با بتن بدون افزودنی کاهنده جمع شدگی دارند و در نتیجه با همه الزامات استاندارد همخوانی دارد. اعمال این مواد شیمیایی برای کاربرد به عنوان افزودنی ها محدود نمی شود. محققان ژاپنی در آزمون های میدانی و آزمایشگاهی خود با اعمال SRA به سطح بتن سخت شده بتن به این نتیجه رسیدند که این مواد اثراتی مشابه با هنگامی دارند که به عنوان افزودنی در بتن استفاده می گردند.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با ” اثر افزودنی های کاهنده جمع شدگی بر خصوصیات بتن ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *