افزودنی بتن

فاکتورهای موثر بر تاثیرات افزودنی

از جمله فاکتورهای موثر بر تاثیرات افزودنی های بتن عبارتند از:

الف) تسریع کننده ها

دو فاکتور اثر گذار بر واکنش فرآیندهای مرطوب و خشک عبارتند از:

1. طرح اختلاط

2. شرایط محیطی که در طی مدت بتن ریزی حاکم است.

فاکتورهای طرح اختلاط شامل نوع سیمان و میزان آن، نسبت آب به سیمان، سازگاری افزودنی سیمان و حضور دیگر افزودنی ها می باشد. سیمان با محتویات C3A بالاتر، همچون تیپ I و III واکنش های سریع تری از سیمان با محتویات C3A پایین همچون تیپ های IV و V دارند. سیمان نرم تر و محتویات با سیمان بالا واکنش را تسریع می نمایند. تغییرات از ترکیبی به ترکیب دیگر در سیمان و افزودنی سازگار مخلوط را تغییر داده که منجر به مقاومت اولیه و تغییر مقاومت کمتر می گردد. افزودنی های سنتی مورد استفاده برای پمپاژ (در فرآیند اختلاط مرطوب) اغلب واکنش تسریع کننده ی سیمانی را به تأخیر می اندازد.

دیگر پارامترهای اختلاط که در طی بتن ریزی تأثیر می گذارد، عبارتست از پیمانه مصرفی افزودنی، دمای اختلاط و دمای محیط، نسبت آب به سیمان، پیش هیدراتاسیون سیمان و تأخیر در اضافه شدن افزودنی می باشد. افزودنی با پیمانه مصرفی بالا ایجاد گیرش آنی کرده و موجب اختلاطی شده که به واسطه قدری خشک زیاد قابل ریختن نمی باشد. از طرفی افزودنی های با پیمانه مصرفی پایین می تواند منجر به زمان گیرش دیرتر و ارجاع به حالت اولیه اختلاط گردد. دماهای بالا و پایین به ترتیب (<10 و 30> درجه سلسیوس) گیرش را تسریع کرده و زمان گیرش را طولانی تر می سازد و لذا نتایجی مشابه با پیمانه های مصرفی بالا و پایین به دست می آید. پیش هیدراتاسیون سیمان به واسطه حضور رطوبت در سنگدانه و تأخیر در اضافه کردن افزودنی منجر به مقادیر مقاومت اولیه کمتر می شود.

تأثیر تسریع کننده ها بر هر دو زمان گیرش و توسعه مقاومت اولیه بسیار خاص می باشد. این تأثیر نه تنها به نوع تسریع کننده خاص و سیمان مورد استفاده، بلکه به برند و کارخانه تولید کننده سیمان هم بستگی دارد. بسیاری از تسریع کننده های سوزآورتر می توانند دارای اثر زیان بارتری بر ویژگی های شاتکریت در سنین بالاتر باشند، حال آنکه در تسریع گیرش بسیار مؤثر عمل می کنند. بنابراین آزمایش سازگاری پیش از ساخت و ساز همه اجزاء شاتکریت کاربردی در یک پروژه مشخص به صورت اجباری در نظر گرفته می شود. آزمایش های ترکیبات سیمان افزودنی برای زمان گیرش و آزمایش مقاومت فشاری مکعب های ملات ساخته شده در آزمایشگاه می تواند نتایج گمراه کننده ای داشته باشد. در نتیجه چنین آزمایش هایی با صفحات آزمایش پرتابی مورد استفاده با این مواد، تجهیزات و خدمه شاتکریت برای استفاده در پروژه پیشنهاد شد.

ب) فوم سیلیکا

به علت نرمی فوق العاده و شفافیت بالا، فوم سیلیکا ماده پزولاتی بسیار مؤثری تلقی می گردد، به این معنا که قادر به واکنش مؤثر با فرآورده های هیدراتاسیون سیمان پرتلند می باشد (به طوری که مواد سیمانی ثانوی در هیدرات کردن بتن و شاتکریت را ایجاد می کند). کلسیم هیدروکسید تولید شده با هیدرات کردن سیمان پرتلند تا اندازه بالایی در واکنش های پزولانی بعدی مصرف می شود. این امر بر ریز ساختارها تأثیر گذاشته و منجر به فرآورده ای با نفوذ پذیری و خصوصیات جذبی خیلی پایین می گردد که نسبت به خرابی در بسیاری از محیط های خورنده شیمیایی مقاوم می باشد.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با انواع تسریع کننده بتن شاتکریت روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *