افزودنی بتن, ضد یخ بتون زودگیر

مواد افزودنی بتن ضد انجماد

وقتی بتن تازه منجمد می گردد، مقاومت چنین بتونی از 20 تا 40 پایین آمده و پیوند میان آرماتور و بتن تا 70% نسبت به بتن عمل آوری شده عادی پایین می آید. بنابراین هنگامی که بتن ریزی تحت شرایط هوای سرد انجام می گیرد، باید اطمینان حاصل کنیم که بتن تا هنگامی که در حالت شکل پذیر است، منجمد نگردد.

روش های بتون ریزی در هوای سرد

دو گزینه برای بتن ریزی در هوای سرد در پیش رو داریم:

در این بخش کاربرد مواد افزودنی شیمیایی ضد یخ که به ما امکان بتن ریزی در دماهای زیر انجماد را می دهند مورد بحث قرار می دهیم.

مواد افزودنی بتون ضد یخ

مواد افزودنی تسریع کننده غیر کلریدی سنتی برای بتن ریزی در هوای سرد استفاده می شوند. کاربرد این مواد به منظور جبران اثرات تأخیری هیدراتاسیون آهسته بر سرعت رشد مقاومت است. با این وجود چنین مواد افزودنی امکان بتن ریزی در دماهای زیر انجماد را نمی دهند. هنگامی که بتن ریزی تحت شرایط هوایی شبیه به قطب انجام گیرد، مواد افزودنی ویژه ای به نام مواد افزودنی ضد انجماد که به شرایط فیزیکی انجماد آب اختلاط تأثیر می گذارند، استفاده می شود.

مواد افزودنی بتن ضد انجماد قادر به کاهش نقطه انجماد آب به طور قابل ملاحظه ای بوده و کاربرد آنها در دماهایی تا30- درجه سانتی گراد امتداد یافتن دوره فعالیت ساخت و ساز را مقدور می سازد. اگر چه کاربرد مواد افزودنی بتون ضد یخ  یا ضد یخ بتن زودگیر در روسیه به مدت سه دهه به عنوان یک رویه اجرایی قابل قبول بوده، کاربرد این ماده در دیگر کشورها به تازگی آغاز شده است.

مواد افزودنی محافظ در برابر یخ زدگی بتن، غیر کلریدی، غیر خورنده، افزودنی های کاهنده آب که می توانند در تشکیل یخ در دماهای زیر صفر هم ممانعت کنند، زمان گسترش و رشد مقاومت را تسریع می کنند. هم اکنون این مواد در آمریکای شمالی بسیار رایج هستند. یکی از پیامدهای مذکور برای مواد افزودنی سدیم- تیوسیلاناتی پتانسیل برای AAR می باشد، به خصوص هنگامی که در پیمانه های مصرفی خیلی بالا استفاده گردد.

نوعی ماده افزودنی ضد یخ بتن که غیر کلریدی و غیر قلیایی است در ژاپن توسعه پیدا کرد. این ماده افزودنی حاوی مشتقات استرپلی گلیکول و کلسیم نیتریت- نیترات است. در فنلاند ملات های پیش مخلوط شده به صورت خشک حاوی مواد افزودنی ضد یخ بتون زودگیر برای استفاده در دمای 15- درجه سانتی گراد در بازار به فروش می رسد و برای درزهای ساختمانی و اهداف تعمیراتی و جزئی استفاده می شوند. کمیته RILEM (که مربوط به مواد افزودنی است).

هم اکنون مواد افزودنی ضد یخ را برای بتن ریزی در هوای سرد به رسمیت می شناسند.

آشنایی با خرید مواد افزودنی بتن(کلیک کنید)

منبع: کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *