افزودنی بتن

اثرات افزودنی کاهنده آب بتن بر بتن سخت شده

مشخص های فیزیکی اصلی و مهمی که به عنوان یک مصالح سازه ای مناسب شناخته می شود مقاومت فشاری بالای بتن و سختی بتن می باشند که عبارتند از توانایی حفاظت و محصور کردن فولاد و از همه مهمتر حفظ تمامی این ویژگی ها در طولانی مدت. اثراتی افزودنی کاهنده آب بتن روی این ویژگی های بتن سخت شده دارد می تواند از نقطه نظر پارامترهای طراحی (یعنی پارامترهایی بتن در سنین نسبتاً اولیه ، معمولاً 28 روزه) برای محاسبات سازه ای و جنبه های طولانی تر یا دوام بتن، در نظر گرفته شود. .

اثر افزودنی کاهنده آب بتن بر پارامترهای طراحی سازه ای

سه ویژگی مهم بتن که در محاسبات مربوط به کارکردهای باربری (تحمل بار) استفاده می شود عبارت است از مقاومت فشاری بتن، مقاومت کششی بتن، و مدول الاستیسیته بتن . افزودنی کاهنده آب بتن برای بعضی کارکردهای مشخص مثلاً سازه های نگه دارند آب، نفوذپذیری یا تخلخل بتن هم یک معیار طراحی مناسب بوده و در نظر گرفته می شود.

اثر افزودنی کاهنده آب بتن بر مقاومت فشاری بتن

مقاومت فشاری در بتن های 28 روزه حاوی افزودنی کاهنده آب بتن از انواع افزودنی کاهنده آب بتن لیگنوسولفونات و افزودنی کاهنده آب بتن اسید هیدروکسی کربوکسیلیک تابعی از نسبت آب به سیمان می باشد که توسط قاعده Abram در شیوه بتن یا خمیر سیمانی تأیید می گردد . اغلب ادعا می شود که مصالحی از این نوع تولید مقاومت های فشاری بتن 28 روزه بالاتر برای یک نسبت به آب به سیمان مشخص می کنند.اطلاعات معمول برای سنگدانه و سیمان های بریتانیایی در شکل 36-1 نشان داده می شود و چندین سنگدانه و انواع طرح اختلاط برای افزودنی کاهنده آب بتن لیگنوسولفونات ها و افزودنی کاهنده آب بتن اسید هیدروکسی کربوکسیلیک را در بر می گیرد. در نتیجه برای مصالحی از این نوع، هیچ ملاحظات ویژه ای برای اهداف طراحی تا مقاومت 28 روزه به حساب آورده نمی شود.

3

افزودنی کاهنده آب بتن هوازا نیاز به ملاحظات ویژه ای دارند، از آنجا که کاهش آب منجر به کمبود مقاومت بتن می گردد، و حضور هوای محبوس منجر به کاهش مقاومت فشاری بتن می گردد. با این حال تأثیر در نظر گرفتن میزان هوای محبوس در قالب یک حجم معادل آب برای محاسبه نسبت سیمان به هوا یا آب اندازه گیری می شود. این فاکتور جدید را می توان برای تخمین مقاومت بتن مورد انتظار از شکل 37-1 استفاده کرد.

58

اثر افزودنی کاهنده آب بتن بر مقاومت کششی بتن

مقاومت کششی بتن می تواند به دو شیوه اندازه گیری شود: 1- مقاومت کششی بتن مستقیم از نمونه های «dvmb bell» 2- مقاومت کششی بتن جداسازی شده از استوانه ها. به صورت جایگزین مقاومت خمشی بتن را نیز می توان با منشورهای مستطیلی اندازه گیری کرد. روش های 1 و 2 مقادیر مشابهی را می دهند، در حالی که مقاومت خمشی بتن در جایی که نیروهای اعمالی و برآیند در طبیعت به طور کامل کششی نباشند، به نوعی مقادیر بالاتر را نشان می دهند. مقادیر متداول در شکل 37-1 نشان داده شده که مبین رابطه میان مقاومت کششی بتن و فشاری می باشند. داده های بسیار محدودی برای نشان دادن تأثیرات افزودنی کاهنده آب بتن بر روی رابطه میان مقاومت فشاری بتن و مقاومت خمشی و مقاومت کششی بتن برای بعضی نتایج منتشر شده می باشد. می توان نتیجه گرفت که افزودنی کاهنده آب بتن از انواع افزودنی لیگنوسولفونات کاهنده آب بتن و افزودنی کاهنده آب بتن هیدروکسی کربوکسیلیک رابطه میان مقاومت فشاری و کششی و خمشی بتن را تغییر نمی دهند.

اثر افزودنی کاهنده آب بتن بر مدول الاستیسیته

در مورد اطلاعات مقایسه ای ثبت شده درباره مدول الاستیک بتن های حاوی افزودنی کاهنده آب بتن کمبود وجود دارد. بررسی در مورد اهمیت یک ماده افزودنی کاهنده آب بتن لیگنوسولفوناتی در مخلوطهای متناظر با استفاده از پنج سیمان متفاوت انجام شده و نتایج در جدول 19-1 به عنوان نسبتی از مخلوط حاوی افزودنی کاهنده آب بتن به مخلوط عاری از افزودنی کاهنده آب بتن با پارامترهای کارایی بتن مشابه و مقاومت فشاری 28 روزه داده می شود.

19

نشانه هایی جدی وجود دارد که پس از 28 تا 35 روز عمل آوری، اختلاف کمی در مدول الاستیسیته میان مخلوط های متناظر وجود خواهد داشت و در سنین اولیه روند به سمت یک مدول بالاتر است. بر مبنای کارهای انجام شده بر مواد اسید هیدروکسی کربوسیلیکی افزودنی کاهنده آب بتن داده های جدول 20-1 به دست آمده است.

20

برای آشنایی با محصول و خرید افزودنی بتن روی لینک کلیک کنید .

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *