روان سازها و فوق روانسازها

عملکرد فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن – جذب

انواع عوامل کاهنده آب، از جمله فوق روان کننده بتن در محلول باقی نمی ماند، اما عوامل کاهنده آب تا حد قابل توجهی و به شدت توسط هیدراتاسیون سیمان جذب می شوند. مطالعه جذب آب بتن با اضافه کردن افزودنی به خمیر سیمان پس از یک دوره زمانی که سیستم را فیلتر می کند، انجام می گردد. تا میزان افزودنی باقی مانده در محلول معلوم شود، این فیلتر تحلیل شده و بنابراین مقدار آب جذب شده در بتن از اختلاف مقادیر محاسبه می شود. مطابق شکل 6.2 داریم:

56

1- فوق روان کننده بتن نوع SMF و SNF با شدت کمتری بر روی سیمان هیدارتی نسبت به عوامل کاهنده آب فوق روان کننده بتن ، جذب شدند و این برای توضیح علت اینکه چرا تأخیر در گیرش کمتر توسط فوق روان کننده بتن استفاده شد، می باشد. این نظریه مورد اشکال دار شد، کارهای بعدی نشان داد که قسمت SNF فوق روان کننده بتن که مؤثر بود (پلیمر) به شدت خیلی زیاید جذب می شود و وزن مولکولی پایین تر فرآورده های ثانوی بود که در محلول باقی می ماند.

2- فوق روان کننده بتن SMF و SNF به سرعت بر سیمان هیدراته جذب می گردند، اما این اثر خالص متشکل از جذب خیلی سریع توسط C3A و جذب ارامتر توسط فازهای سیلیکاتی است. (چنانکه در شکل 2. 9 داریم).

11

3- آزمایش های عدم جذب نشان داده است که فوق روان کننده بتن SMF و SNF به طور غیر قابل بازگشتی روی سیمان هیدارته جذب می شوند.

4- میزان فوق روان کننده بتن جذب شده وابسته به موارد زیر می باشد:

الف) میزان جذب فوق روان کننده بتن وابسته به نوع سیمان که تیپ III> تیپ I> است.

ب) نرمی، ( که هر چه سیمان ریزدانه تر باشد) جذب فوق روان کننده بتن بیشتر می شود.

ج) نسبت های  و C4A/ C4AF ( که در آن هر چه نسبت بالاتر باشد) جذب فوق روان کننده بتن بیشتر است.

5- لایه جذب شده فوق روان کننده بتن SNF که ضخامت 20- 50 nm دارد.

6- همانطور که در شکل 2. 10 داریم، فوق روان کننده بتن پلی اکریلیتی به اندازه انواع فوق روان کننده های بتن SNF و SMF با شدت جذب نمی شوند.

40

برای آشنایی با اثرات فوق روان کننده بتن بر سرعت هیدراتاسیون بتن و خرید فوق روانساز روی لینک کلیک کنید.

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *