افزودنی بتن, مواد آب بندی

اثرات مقاوم کننده بتن برابر رطوبت بر خصوصیات بتن سخت شده

اثر مقاوم کننده بتن برابر رطوبت بر مقاومت فشاری و کششی بتن

مواد افزودنی مقاوم کننده بتن برابر رطوبت تأثیر محسوسی بر مقاومت 28 روزه بتن نمی گذارد، مگر آنکه یک ماده افزودنی کاهنده آب در فرمولاسیون لحاظ شود. در آن صورت پایین آوردن نسبت آب به سیمان مطابق قانون آبرام مقاومت بالاتری خواهد داد.

اثر مقاوم کننده بتن برابر رطوبت بر مدول الاستیسیته

هیچ داده ثبت شده ای وجود ندارد که نشان دهد مقاوم کننده بتن برابر رطوبت در مواد سخت بتنی را که در آن لحاظ شده اند، تغییر می دهد. با این وجود که مواد مقاوم کننده بتن برابر رطوبت در معرض هوا هستند، نه خود هیدرات های سیمان، خصوصیات فیزیکی اجزاء پیوندی سیمان سخت شده بی تغییر خواهد ماند.

اثر مقاوم کننده بتن برابر رطوبت بر دوام بتن

موادی از نوع افزودنی مقاوم کننده بتن برابر رطوبت به فرآورده های بتن اضافه می شوند تا وارد شدن باران و آب سطحی را به بتن کاهش دهند. این ویژگی مناسب برای جنبه زیبایی و مقاوم کنندگی در برابر رطوبت است نه آنکه قابلیت های سازه ای را گسترش دهد. بهبودهایی که در کیفیت معماری کوتاه مدت نیست.

طبق مطالعات بدست آمده در خصوص مقاوم کننده بتن برابر رطوبت  داریم :

1- لازم است که مقاوم کننده بتن برابر رطوبت به اندازه کافی اضافه گردد. بدین ترتیب جذب سطحی به اندازه قابل صرف نظری کاهش می یابد تا بهترین نتایج حاصل شود.

2- حضور مواد افزودنی مقاوم کننده بتن برابر رطوبت در سطوح زیاد کاملاً رشد خزه ای را که تخریب کننده شکل ظاهری است متوقف می کند.

3- حتی حضور مقادیر اندک مقاوم کننده بتن برابر رطوبت، دوام ذوب- انجماد بتن را بهبود می بخشد. با این وجود، در این حالت مقداری هوای محبوس و کاهش در نسبت آب به سیمان حاصل میشود.

تغییرات حجمی همچون جمع شدگی و خزش به تنهایی بر خشک شدگی تأثیرگذار نیست.

از منظر شیوه عملکرد افزودنی مقاوم کننده بتن برابر رطوبت ، هیچ پیشرفتی در مقاومت بتن به تهاجم توسط گازهای خورنده، مثل اتمسفرهای صنعتی حاصل نمی شود. اگر چه جذب کاهش یافته واسطه آبی، مقاومت بتن برابر حمله توسط واسطه های خورنده ولی خنثی همچون سولفات ها و دیگر نمک ها را بهبود می بخشد.  در حقیقت حضور مواد مقاوم کننده بتن برابر رطوبت همچون استیرات ها در سطح بالا می تواند کاملاً خوردگی آرماتور را مقابل مقادییر نسبتاً بالای کلرید ها در بتن به تأخیر اندازد. این مواد آب گریز هم اکنون در فرمولاسیون به تأخیر اندازنده های برابر خوردگی استفاده می شود. به این ترتیب کاهش ورود کلرید حاوی آب به بتن و حفاظت آندی یا کاتدی فولاد مدفون را خواهیم داشت.

در نتیجه مواد افزودنی مقاوم کننده بتن برابر رطوبت خصوصیات بتن را به لحاظ نگهداری یک سطح تمیز در یک دوره زمانی طولانی مدت بدون اثرات معکوس بر دیگر خصوصیات ها، بهبود می بخشد. در مورد مقاومت ذوب انجماد، جمع شدگی تحت چرخه تر- خشک و حفاظت آرماتورها هم ممکن است این مواد به طور مفیدی کمک کنند.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با محصول و خرید افزودنی بتن روی لینک کلیک کنید

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *