افزودنی بتن

بتن ناتراوا یا ضد آب

بتن ناتراوا، بتنی است که باید در معرض آب تحت یک فشار هیدرواستاتیک قرار گیرد اغلب به عنوان بتن «ناتروا» یا «ضدآب» مشخص می شود. افزودنی های بتن ضدآب  از نوع آب گریز در ممانعت از ورود آب تحت این شرایط، بی تأثیر هستند.

بهترین روش تولید بتن ضد آب مناسب برای این کاربردها، عبارت از استفاده از یک افزودنی های کاهنده آب بتن سنتی با کیفیت مناسب یا یک فوق روان کننده بتن است. کاهش های آب در بازه 10 تا 20 درصد با استفاده از افزودنی های بتن ضدآب منجر به نسبت های آب به سیمان (W/C) خیلی پایینتر از (10% <( از نسبت های مخلوط های متناظر بدون افزودنی های بتن ضدآب می شود؛ در نتیجه کاهش قابل ملاحظه ای در نفوذپذیری بتن حاصل می شود. این مورد در شکل 7. 5 تصویر شده است.

بتن با W/C کم برای مقاومت برابر ورود آب ضروری است و بنابراین بتن باید کاملاً متراکم شود، و طوری طراحی شود که دارای کارایی کافی باشد، و تا جایی که ممکن است W/C پایین باشد، در این باره افزودنی های کاهنده آب بتن می تواند برای تولید الزام دوگانه از کارایی خوب و W/C پایین استفاده شود، زمانیکه:

1- افزودنی کاهنده آب بتن برای تولید نصف پتانسیل قابل دست یابی کاهشی آب (%5) استفاده می شود و اسلامپ به مقادیر بالاتر (125 mm) از مخلوط بدون افزودنی های بتن ضدآب و بتن ناتراوا یا ضد آب افزایش یابد.
2- هنگامی که پیمانه های مصرفی بالاتر افزودنی های تسریع کننده و کاهنده آب معمولی استفاده می شود، برای ایجاد کاهش آب بالا و کارایی بالا از بتن ناتراوا یا ضد آب استفاده می شود.
3- هنگامی که پیمانه های مصرفی بالای فوق روان کننده ها استفاده می شود تا به نسبت W/C پایین و کارایی بالا اثر بگذارد.
نسبت W/C پایین و تراکم مؤثر که با کاربرد این افزودنی ها قابل حصول است، بهترین ابزار تولید بتن ناتراوا یا ضد آب غیر قابل نفوذ با کیفیت خوب است.

شمع زنی در جا الزامات طرح اختلاط مشابهی با مخلوط های بتن قابل پمپاژ دارد، مثلاً بتن با کارایی بالا و چسبندگی کافی برای حداقل سازی جدایش و جدایی شیرابه از سنگدانه (آب انداختگی) در طی بتن ریزی. حداکثر اندازه سنگدانه های درشت معمولاً کوچک است (> 40mm) و یک میزان سیمان بالا استفاده می شود. اگر چه این سنگدانه ها در معرض هوازدگی قرار ندارند، شمع های در جا ممکن است در خاک خورنده باشد. در نتیجه نسبت آب به سیمان باید در یک حداقلی حفظ شود. نیاز به آب اختلاط بیشتر (ریزدانه های زیاد، سنگدانه های زبر کوچک) که همراه با الزامات کارایی و دوام بتن شود کاربرد یک افزودنی را حیاتی می سازد. افزودنی های کاهنده آب سنتی و فوق روان کننده ها می توانند به راحتی نسبت های آب به سیمان کمتر را در کارایی بالای بتن ناتراوا یا ضد آب فراهم آورند.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با ” کاربرد افزودنی های بتن” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *