خصوصیات بتن

مقاومت در بتن

به علت هزینه نسبتاً بالای مواد در بتن های آماده با عملکرد بالا (HPC)، تولید بتن با مقاومت بالا برای کارهای پیش ساخته ادامه دارد. همانند HPC، پیوند سنگدانه- سیمان و مقاومت ماتریسی نقش برجسته ای در تعیین مقاومت در بتن با مقاومت بالا بازی می کند. با این حال، میزان سیمان بالای موجود (که عموماً برای چنین مخلوط هایی لازم هستند) اغلب ضد بهره وری هستند. تنش های جمع شدگی بتن زیاد ایجاد شده، افت پیوند سنگدانه- سیمان یا ترک خوردگی بتن، خمیر سیمان را به علت محدودیت القا شده توسط ذرات سنگدانه موجب می شود.

واژه بتن آماده با عملکرد بالا به معنای بتنی است که کارایی بالا، مقاومت بالا، دوام و پایداری دارد. این نوع بتن کارکرد خود را در المان های سازه ای کاملاً مسلح در ساختمان های بلند مرتبه، سکوهای ساحلی، پل های چند دهانه ای بزرگ و روسازی های چند منظوره نشان می دهد. اصول ریز ساختار نهفته ترکیب و خصوصیات بتن با کارایی بالا مرتبط به همگنی پیشرفته، مخصوصاً در ناحیه انتقالی متخلخل و ضعیف می شود که در حد فاصل خمیر سنگدانه موجود است. با متراکم سازی و مقاوم سازی ناحیه انتقالی، خصوصیات بتن می تواند بهبود یابد و ریسک برای ریز ترک خوردگی (و افزایش حاصل در نفوذپذیری) می تواند کاسته شود.

عوامل موثر در مقاومت بتن

مقاومت بتن مجموعه اساساً وابسته به تخلخل مجموعه است، که با نسبت آب به سیمان کنترل می شود. از این گذشته، بتن های شکل پذیر و با کارایی برای اجتناب از جداسازی ضروری هستند. شکل پذیری افزایش یافته و میزان سیمان و آب کاهش یافته لازم برای دستیابی به مقاومت بالا می تواند با استفاده از افزودنی های بتن کاهنده آب معمولی یا تأخیری، یا فوق روان کننده بتن حصول شود. عموماً دیرگیرکننده های کاهنده آب بتن (بر مبنای اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک) بازدهی بیشتری در چنین مخلوط هایی نسبت به کاهنده های آب معمولی بتن دارند. بسته به نوع افزودنی های بتن مورد استفاده دو روش عملی هستند:
روش A: استفاده از یک کاهنده معمولی یا دیرگیر کننده بتن، نسبت آب به سیمان با همان میزان سیمان موجود و اسلامپ را تا 6 تا 10 درصد کاهش می یابد.
روش B: با استفاده از یک فوق روان کننده بتن، یک نسبت آب به سیمان کمتر در یک میزان سیمان موجود پایین تر با همان کارایی یا کارایی افزایش یافته ایجاد می شود.

جدول 7. 7 نتایج حاصل به همراه یک اسید هیدروکسی کربوکسیلیک را با استفاده از روش A نشان می دهد، حال آنکه جدول 7 .8 نتایج حاصل به همراه فوق روان کننده های بتون با استفاده از روش B را نشان می دهد.

* زیکون بر حسب میلی متر در 50 kg سیمان
فوق روان کننده های بتن در درصد آب با وزن سیمان.

سیستم های افزودنی بتن که از پیمانه های مصرفی دو یا چند افزودنی استفاده می کنند برای اختلاط های با مقاومت بالا در بتن که نیازمند کارایی بالا هم هستند، ایجاد شده اند. این سیستم معمولاً متشکل از کاربرد یک ترکیب از افزودنی های بتن بر اساس مفهوم 1) تکمیلی و 2) فعالیت جبرانی بین ماده با عملکردهای مشابه می باشد، مثلاً در ایجاد بتن با مقاومت زودرس زیاد، سرعت فزاینده مقاومت به وسیله کاهش آب از طریق کاربرد یک کاهنده آب با گیرش معمولی از طریق هیدراتاسیون سریع با کاربرد یک تسریع کننده، می تواند حاصل شود. به علاوه اثر جانبی معکوس (کندی گیرش خیلی زیاد) در مقاومت بتن که از کاربرد درزهای بالای کاهنده آب ناشی می شود، می تواند با اثر تسریع گیرش ایجاد شده توسط یک افزودنی تسریع کننده بتن، جبران شود. بتن های آماده جدید با کارایی بالا به طور فزآینده در حال استفاده در کاربردهای معمولی هستند. از طریق استفاده از اختلاط های پرسیمان با اسلامپ پایین که مستلزم لرزش طولانی یا روش های لرزشی برای تحکیم می باشد، بتن مقاوم در کاربردهای پیش ساخته و پیش تنیده تولید می شود.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با ” مقاومت بتن در برابر سولفات” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب افزودنی های شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *