ملات ها و اندودهای آماده

تزریق گروت

یک گروت تزریقی ایده آل باید ویسکوزیته کمی در نرخ های برشی تزریق از خود نشان دهد تا نفوذ را تسهیل کند، رطوبت را همزمان با اینکه از طریق سطوح جاذب عبور می کند نگه دارد و هنگامی که تزریق گروت متوقف می شود ذرات سیمان را به حالت تعلیق نگه می دارد. یک فوق روان کننده بتن به تنهایی به اندازه چشمگیری ویسکوزیته های برشی متوسط و کم گروت را کاهش می دهد، اما فقط اندکی روی افت سیال اثر می گذارد. اگرچه آب انداختگی کاسته می شود، گروت تزریقی رسوب گذاری بیشتری را تولید می کند. ترکیب های یک VEA و افزودنی فوق روان کننده گروت های تزریقی با پایداری عالی، ویسکوزیته قابل تزریق ساده و افت سیال بسیار کاهش یافته ایجاد می کند. مثالی از ترکیبات تأثیر افزودنی ها با گروت های تزریقی که می توانند روی کارایی گروت های تزریقی داشته باشد در جدول 7 .21 نشان داده می شود.

Untitled-2

* آب (شیرابه) جدا شده از سنگدانه موجود در 250 ml استوانه پس از 2 ساعت

+ القا شده با بکار بردن یک فشار (68/95kpa 10 Ibf/in2) به مدت 10 دقیقه به دوغاب سیمان بتن ریزی شده روی صفحه فیلتر.

در صد کل آب اختلاط گروت های تزریقی از دست رفته

رسوب گذاری بیشتر مشاهده شده

گروت کردن بتن با سنگدانه های از پیش جای گرفته شده

بتن با سنگدانه های از پیش جای گرفته (PAC) ابتدا با جای دادن درشت دانه ها در قالب ها و سپس پرکردن فضاهای خالی در توده سنگدانه ها با مخلوط گروت های تزریقی تولید می شوند. این بتن های معمولی در شیوه تولید، نسبت سنگدانه های مورد استفاده در اختلاط گروت های تزریقی و الزامات سیمان متفاوت است. مقادیر مقاومت فشاری گروت های تزریقی معمولی در بازه 17 تا 48 MPa (142 to 155 Ib/ft) تولید می شود. گروت های تزریقی در اصل برای تعمیرات سازه ای توسعه پیدا کرد، به علت جمع شدگی گیرش پایین آن، کاهش جمع شدگی ناشی از خشک شدن به دلیل تماس نقطه به نقطه ذرات سنگدانه های از گروت های تزریقی و پیوند خوب با بتن موجود می باشد. این بتن در بسیاری از کاربردهای مختلف همچون بتن ریزی در زیراب، سازه های بتنی حجیم، تعمیر آستری های تونل، دیوار چینی فنداسیون ها، روکشی مجدد سطح سدها، تعمیر پایه های پل، سرریزها و برای وارد کردن سنگدانه های با چگالی بالا برای حفاظت پرتوهای رادیویی استفاده شده است. روش تزیرق گروت به استفاده در سازه های عمودی و بالاسری اختصاص دارد، می تواند به سهولت در زیر آب یا بالای آب، و در مقاطع نازک یا ضخیم تولید شود. روش تزیریق گروت به خصوص برای تعمیرات در مناطقی که تنها تجهیزات حداقلی ساخت و ساز می تواند استفاده شود، یا جایی که شرایط بتن ریزی به سختی می باشد میتوان از روش تزریق گروت استفاده کرد، همچون بتن ریزی زیر آبی و همچنین جایی که حجم تغییرات کمی مورد نیاز باشد، تزریق گروت و گروت های تزریقی کاربرد دارد. از آنجایی که ساخت و ساز به روش تزریق گروت تخصصی است، باید پرسنل با صلاحیت کافی، با تجربه در روش تزریق گروت ساخت و ساز کار را به انجام برسانند.

عملکرد تزریق گروت

عملکرد اصلی تزریق گروت پرکردن فضاهای خالی در درشت دانه ها، متصل کردن به یکدیگر به هنگام سخت شدن و تحکیم کل توده بتنی می باشد. کیفیت بتن PAC وابسته به کاربرد یک مخلوط گروت تزریقی که چسبنده و باکارایی است و مقاومت کافی را در حالت سخت شده توسعه ببخشد. مخلوطهای تزریق گروت متشکل از سیمان، ماسه (نسبت 6/1 جرم توده)، مواد سیمانی مکمل (خاکستر بادی، فوم سیلیکا و سرباره) آب و VEAها است. خاکستر بادی و سرباره برای جایگزین کردن %50-30 سیمان استفاده شده است و این مواد به تکامل حرارتی کاهش یافته، نفوذناپذیری، مقاومت نهایی بالاتر تزریق گروت و مقاومت به خوردگی گروت تزریقی کمک می نمایند. افزودنی محبوس کننده هوای بتن ، گیرش با تأخیر، روانی افزایش یافته، همگنی گروت تزریقی، نسبت های آب به سیمان پایین تر، کاهش در جمع شدگی گیرشی و انبساط گروت تزریقی را تأمین می کند.

شرکت شیمی بتن بهینه ارائه کننده انواع ملات های آماده مطابق با استانداردها و با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با ” گروت سیمانی ” کلیک کنید .

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *