افزودنی بتن

افزودنی ضد آب بتن

فشار هیدرواستاتیک، عمل مویینگی، باران ناشی از باد، اختلاف در فشار بخار میان دو وجه بتن یا ترکیبی از این ها می تواند آب را وادار کند در بتن حرکت کند. ورود و مهاجرت رطوبت در مایع و بخار می تواند جلوگیری گردد یا با کندی صورت گیرد. اصلاح بتن با استفاده از افزودنی ضد آب بتن به نحوی که جذب آب یا بخار آب بتن را به تأخیر بیندازد یا انتقال آنها در بتن به کندی صورت گیرد، به نام مقاومت در رطوبت مورد توجه قرار می گیرد. اصلاح کردن یک سطح یا یک سازه با استفاده از افزودنی ضد آب بتن برای ممانعت از عبور آب تحت فشار هیدرواستاتیک ضد آب شدن، نامیده می شود ممانعت مثبت از ورود و حرکت آب تحت فشار، ضد آب بودن را از ضد رطوبت بودن متمایز می کند. مقاومت کردن بتن برابر رطوبت از طریق کاربرد یک افزودنی ضد آب بتن می تواند حاصل شود و ضد آب شدن آن هم با لحاظ کردن یک افزودنی بتن مهم ضد آب کننده در مخلوط بتن به دست می آید.

کاهش انتقال بخار آب در بتن بدون متوقف کردن کامل یک ویژگی مطلوب است. در مواقعی که بتن نیاز به تنفس دارد، که اجازه می دهد آب به شکل بخار خارج شود. اگر چه افزودنی های ضد آب بتن مقاوم کننده در برابر رطوبت اصلی در بتن ناتراوا تنها اندکی سودمند هستند، نقش چشمگیری که افزودنی ضد آب بتن در حفظ کیفیت های زیبایی (به لحاظ معماری) بتن دارند را نمی تواند نادیده انگشات. این افزودنی ضد آب بتن از عبور باران و آب های سطحی در محل مویینگی ممانعت خواهد کرد و اغلب شورزدگی نامحسوس را کاهش می دهد. کارکرد افزودنی ضد آب بتن به خصوص در فرآورده های بتن رنگی سودمند است، در جایی که انتقال آهک به سطح با کاهش ورود و عبور رطوبت کنترل می شود.

افزودنی ضد آب بتن مقاوم برابر رطوبت

افزودنی ضد آب بتن مقاوم کننده به رطوبت مواد دفع کننده آب همچون اموسیون های موم، صابون ها، و اسیدهای چرب هستند که با هیدرات های سیمان واکنش می دهند. پرکاربردترین مواد دافع آب در بتن ، نمک های کلسیم یا آمونیوم اسیدهای چرب همچون استیرات ها هستند. مواد اختصاصی افزودنی ضد آب بتن هم به عنوان پودرهای خشک و هم مایعات در دسترس هستند. معمولاً یک صابون استیراتی با تالک یا ماسه سیلیکا نرم ترکیب می شود و این افزودنی ضد آب بتن در پیمانه مصرفی تجویز شده استفاده می شود. در تهیه مایعات تجاری، مقدار نمک اسید چرب به عنوان افزودنی ضد آب بتن موجود معمولاً 20% یا کمتر است، تعادل ماده جامد متشکل از آهک یا CaCl2 است. برخی افزودنی های اختصاصی ضد آب بتن دو یا چند افزودنی ضد آب بتن ، مثلاً استیرات ها و افزودنی های غیر کلریدی ضد آب بتن را ترکیب می کنند. هدف چنین ترکیب های مرکبی از افزودنی ضد آب بتن تأثیرگذاری بر کاهش در نفوذپذیری بتن و مقاوم سازی بتن در برابر رطوبت بدون کاهش مقاومت است که در سنین اولین وقتی مواد افزودنی ضد آب بتن با پایه ی صابونی استفاده می شوند، رخ می دهد.

افزودنی ضد آب بتن مدرن

یک افزودنی ضد آب مدرن تر به نام عامل بازدارند آب گریزی (HPI) برمبنای دو مؤلفه ی اساسی هستند- اسیدهای چرب اکیفاتیک واکنش دهنده و یک امولسیون آبی از پلیمرها و گلبول های آرماتیک- که در آمریکای شمالی عرضه شده اند.این سیستم به طور گسترده در استرالیا و آسیا برای مبارزه با شرایط آبی و خاکی به شدت سولفاتی استفاده شده است. هر دو نوع افزودنی ضد آب بتن مقاومت به نفوذ آب را افزایش می دهد، یا با عمل به عنوان پرکننده های حفره یا با ایجاد یک پوشش آب گریز در حفرات یا با ترکیب هر دو اثرات. یک سابقه 20 ساله برای این فرآورده ادعا شده است. به علت بازدهی محدود، ضد رطوبتی باید با ضدآبی جایگزین شود: چنانچه احتمال باشد که بتن اصلاح شده بعداً ترک ها را توسعه دهد و اگر بتن در یک مرحله بعدی در معرض هد آب واقع شود.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با محصول و خرید افزودنی بتن روی لینک کلیک کنید .

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *