خصوصیات بتن

روش تولید بتن هوادار اتوکلاو شده

سیلیس از مهمترین مواد اولیه تولید بتن هوادار اتوکلاو شده می‌باشد و از معادن داخل کشور تهیه می‌شود، آهک نیز بصورت فرآوری شده و پخته شده به داخل کارخانه برای تولید بتن هوادار اتوکلاو شده حمل می گردد.

در خط تولید بتن هوادار اتوکلاو شده ۳ سیلوی نگهداری مواد اولیه وجود دارد که عبارتند از : سیلوی سیلیس، سیلوی آهک و سیلوی سیمان، که مواد اولیه پس از نگهداری در این سیلوها به تدریج وارد خط تولید می‌شوند. سیلیس، آهک و سیمان بوسیله الواتورهای مخصوص از سطح زیرین سیلوها به داخل آنها منتقل و درمدت زمان مشخص وارد خط تولید بتن هوادار اتوکلاو شده می‌شوند.

در نخستین مرحله از تولید بتن هوادار اتوکلاو شده ، مواد اولیه شامل سیلیس و آب در آسیاب شماره 1 بصورت دوغاب یا گل در آورده می‌شود و در آسیاب شماره 2 مواد مورد مصرف در تولید بتن هوادار اتوکلاو شده شامل سیلیس، آهک و سیمان بصورت خشک پس از توزین مخلوط می‌شوند و در واقع دو آسیاب در این مرحله وجود دارد آسیاب شماره 1 (آسیاب مواد تر) و آسیاب شماره 2 (مواد خشک) که پس از مخلوط شدن و فرآوری، مواد به محل قالب ریزی در تولید بتن هوادار اتوکلاو شده انتقال داده می‌شوند.

پیش از آنکه مواد افزودنی تولید بتن هوادار اتوکلاو شده به قسمت قالب ریزی انتقال یابند بدقت توزین شده و در میکسرهای مخصوصی در مدت زمان لازم و مشخص مخلوط می‌شوند. در این بخش ۳ نوع مواد اولیه برای تولید بتن هوادار اتوکلاو شده وجود دارد که توزین نهایی موادافزودنی بتن هوادار اتوکلاو شده در آنها انجام می‌شود. هر ۳ نوع مواد شامل آهک، سیمان و سیلیس در این بخش توزین شده و وارد آسیاب های خشک و تر می‌شوند

مرحله بعدی کار در تولید بتن هوادار اتوکلاو شده مرحله قالب ریزی مواد است که مواد مخلوط شده در داخل قالب هایی که هر کدام تقریبا ۳ متر معکب گنجایش دارند ریخته می‌شوند.

مخلوط متناسب از سیلیس، آهک، سیمان و آب که با شیوه ای هماهنگ در میکسرها عمل آوری شده است نیمی از حجم قالب ها را پر می کند. این مواد افزودنی بتن هوادار اتوکلاو شده پس فعل و انفعالات شیمیایی در زمانی مشخص بصورت قالب های مورد نظر در می آیند این زمان حدود 3.5 ساعت به درازا می کشد. اینک زمان آن رسیده است تا قالب های تولیدی بتن هوادار اتوکلاو شده را به خط ریخته گری انتقال دهند. این قالب ها بوسیله شیفتر به خط ریخته گری کارخانه برده می‌شوند تا این مرحله از کار انجام شود.

قالب های تولیدی بتن هوادار اتوکلاو شده را بامازوت، اندود می کنند تا در مرحله ریخته‌گری چسبندگی ایجاد نشود.

بدلیل فعل و انفعالات شیمیایی در مرحله قالب ریزی در تولید بتن هوادار اتوکلاو شده ، مواد اولیه حرارتی حدود ۷۰ درجه سانتی گراد تولید می کنند.

میزان حرارت موجود و آمادگی قالب های تولید بتن هوادار اتوکلاو شده برای خط برش بوسیله متخصصان کارخانه اندازه گیری می‌شود تا پس از اعلام آمادگی قالبها به خط برش منتقل شود.

بعلت تغییراتی که می‌تواند در مواد اولیه تولیدی بتن هوادار اتوکلاو شده رخ دهد، این مواد پیش از ورود به خط تولید بتن هوادار اتوکلاو شده ، کنترل شده و آزمایش های شیمیایی روی آنها انجام می‌شود و پس از ورود به خط نیز بنا به کیفیتی که درون قالب ها دارد، تحت آزمایش و کنترل کیفی قرار می گیرند.

برای مطالعه ” بتن هوادار اتوکلاو شده” کلیک کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *