افزودنی بتن

استاندارد افزودنی بتن

‌مواد افزودنی بتن

مواد افزودنی بتن موادی هستند که علاوه بر آب، سیمان و سنگدانه به مقدار جزئی، حداکثر پنج درصد وزنی سیمان، در زمان اختلاط به بتن اضافه می‌شوند و موجب اصلاح برخی از خواص بتن تازه یا سخت شده می‌شوند.

عملکرد افزودنی بتن

قابلیت یک ماده افزودنی بتن برای ایجاد خواص لازم بدون اثرات زیان آور

 میزان مصرف مجاز افزودنی بتن

میزان مصرف ماده افزودنی بتن ، بر حسب درصد وزن سیمان، توسط تولید کننده مشخص می‌شود که در قسمت ویژگیها به آن اشاره شده است.

حداکثر میزان مصرف افزودنی بتن

حداکثر میزان مصرف توصیه شده برای افزودنی بتن توسط تولید کننده تعیین میگردد.

محدوده مصرف افزودنی بتن

محدوده مصرف ماده افزودنی بتن ، بر حسب درصد وزن سیمان، بر اساس آزمون‌های انجام شده توسط تولید کننده توصیه می‌شود که میزان مصرف مجاز افزودنی بتن باید در محدوده مصرف توصیه شده باشد.

یادآوری- در مواردی ممکن است محدوده مصرف توصیه شده توسط تولید کننده، الزامات استاندارد افزودنی بتن را برآورده نکند، در این صورت باید آزمون‌های لازم با مصالح مصرفی و در محل انجام شود تا میزان مصرف افزودنی بتن مورد نیاز برای انطباق با ویژگیها استاندارد مشخص شود.

ماده افزودنی بتن چند منظوره

مواد افزودنی بتن که بر روی چند خاصیت بتن تازه یا سخت شده اثر می‌گذارند و بیش از یکی از عملکردهای مشخص شده را دارا می‌باشند.

عملکرد افزودنی بتن چند منظوره

یکی از عملکردهای ماده افزودنی بتن چند منظوره که توسط تولید کننده به عنوان عملکرد اصلی مشخص شده است.

عملکرد ثانویه افزودنی بتن چند منظوره

عملکردهای دیگر ماده افزودنی بتن چند منظوره که علاوه بر عملکرد اصلی آن مشخص شده است.

یکنواختی افزودنی بتن

یکنواختی‌ افزودنی بتن نقش محوری در به حداقل رساندن تغییرات بتن تولیده شده بازی می کند. در نتیجه مهم است که از انطباق فرآورده با قیدها، مشخصه های استاندارد (CSA,BS,ASTM) و با مشخصه های فرآورده تمام شده در زمینه یکنواختی اطمینان پیدا کنیم. درجه کنترل یکنواختی بتن وابسته به طبیعت بحرانی سازه در حال ساخت دارد، اما هرگونه به کارگیری قابل ملاحظه از افزودنی های بتن در عملیات که به طور پیوسته تولید بتن می کند، باید با نمونه گیری روزمره و آزمایش افزودنی بتن برای تعیین یکنواختی در محل و از ترکیب به ترکیب فرآورده، همراه گردد. نمونه هایی که برای آزمایش و بازرسی انتخاب افزودنی بتن می شوند، باید به صورت تصادفی از محل تولید کارخانه، از بسته های باز نشده سابق یا مخازن، یا از محموله های حجیم بتن تازه به دست آمده باشد.

تست های کنترل کیفیت بیشتر بر مبنای آزمایش های شاخص شیمیایی و فیزیکی خواهد بود مثل میزان مواد جامد موجود، گرانش ویژه محلول ها و طیف سنجی ماوراء قرمز حاصل می شود به خصوص از این وجه سودمند است، چون همانند اثر انگشت مواد مطرح می باشند. یکنواختی ترکیبات افزودنی بتن عرضه شده در طی ساخت و ساز می تواند به راحتی با منطبق کردن طرح نمونه عرضه شده در طی مذاکرات خریداری با ترکیباتی که از سایت پروژه حاصل می شود. چنین آزمایش هایی اگر چه تعیین کننده کیفیت فرآورده افزودنی بتن نیست، معمولاً بیشتر برای حصول اطمینان از یکنواختی فرآورده ای افزودنی بتن که عرضه می شود تعیین می گردد.

شرکت شیمی بتن بهینه تولید کننده افزودنی بتن طبق استانداردهای موجود با کیفیت بالا می باشد.

برای آشنایی با محصول و خرید افزودنی بتن روی لینک کلیک کنید .

منبع : کتاب مواد افزودنی شیمیایی بتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *